Diş Eti Hastalıkları / Periodontoloji

Diş eti hastalıkları, dişleri çevreleyen yumuşak dokunun bakterilerle buluşması sonucu enfekte olması ile oluşur. Diş eti hastalıkları periodontoloji olarak da bilinir ve dişlerin çevre dokuları ile ilgilenir. Dişlerin çevre dokularında çeşitli sebeplerle iltihaplanma görülebilir. Diş eti hastalıkları olarak tanımlanabilen bu rahatsızlıklar her yaştan bireyin başına gelebilir.

Diş Eti Hastalıkları Nelerdir?

Dişlerinizi çevreleyen, destekleyen ve koruyan dokular bulunur. Bu dokular yumuşak ve sert olmak üzere iki ayrı grupta incelenebilir. Yumuşak dokular diş eti ve periodontal ligament olarak açıklanabilir. Sert dokular ise sement ve kemik gibi yapılardır. Tüm bu dokularda meydana gelen rahatsızlıklar periodontoloji alanına girer. Yetişkinlerde yaşanan diş kayıplarının yaklaşık %70’inden periodontal hastalıklar sorumludur. Bu hastalıklara erken tanı konulursa ve doğru tedavi doğru zamanda başlarsa iyileşme kısa sürede gözlenir. Doğru tedavi uygulanmazsa dişlerde sallanma, kanama, hassasiyet gibi sorunlar gün yüzüne çıkabilir. Yaşlılarda, çocuklarda ve yetişkinlerde görülen ve dişlerde herhangi bir çürük olmamasına rağmen dokularda gözlenen enfeksiyonlar ağız kokusuna da neden olabilir.

Diş etleri, dişlerin altyapısını oluşturur ve sağlıklı diş eti rengi gül kurusu, pembe arasındadır. Diş etinizin sağlığı bozulduğu zaman renk değişikliği de gözlenebilir. Diş eti renginiz yoğun bir kırmızıya veya mavi-mor arasında bir renge döndüyse periodontal rahatsızlıktan şüphelenebilirsiniz. Dişlerinizin çevresinde çene kemiği, diş eti ve dişlerle çene kemiğini birleştiren periodontal lifler olmak üzere çeşitli dokular yer alır. Diş eti hastalıkları ise enfeksiyonun etkilediği dokuya göre farklılık gösterebilir.

• Diş Eti İltihabı ( Gingivitis)

Gingivitis hastalığında enfeksiyondan etkilenen doku yalnızca diş etidir. Eğer diş etleriniz normalden daha kırmızı ve şişse, kanamalı bir görünüm varsa diş eti iltihabından şüphelenebilirsiniz. Bu evrede ağız kokusundan da bahsetmek mümkün. Erken evrelerde gingivitis pek fazla rahatsızlık vermese dahi ilerleyen süreçte periodontitisin gelişmesine yol açabilir. Aynı zamanda tedavi edilmeyen gingivitis dişleri destekleyen alveol kemiğinde de hasara yol açabilir ve bu durumun geri dönüşü zordur. Erken teşhis ve doğru tedavi sayesinde diş eti iltihabı ortadan kalkar ve diş etlerinde kısa sürede iyileşme görülür. Diş eti iltihabı olduğunun bir diğer belirtisi ise dişlerinizi fırçalarken diş etlerinizin kanamasıdır. Eğer dişlerinizi fırçalarken diş etleriniz sık sık kanıyorsa mutlaka bir diş hekimine muayene olmanız gerekir. Bazı durumlarda yanlış veya sert fırçalamadan kaynaklı olarak da diş etlerinde kanama görülebilir fakat bu durumun tekrarlaması bir rahatsızlığın habercisi olabilir.

• Periodontitis

Diş eti rahatsızlığının ilerlemiş safhası olan periodontitis hastalığında diş eti ile birlikte dişleri saran diğer dokuların da hasara uğraması sonucu oluşur. Bu hastalıkta periodontal cep ismi verilen ve diş ile diş eti arasında bulunan bir boşluk oluşur. Enfeksiyon bu cep içerisinde yerleşir ve hastalığın ilerlemesi kaçınılmaz olur. Eğer tedavi edilmezse periodontal cep içerisinde enfeksiyon ilerler ve diğer destek dokulara yayılır. Bunun sonucunda ise dişleri destekleyen dokularda kayıplar görülebilir ve dişler sallanmaya başlayabilir. Hastalığın zamanında tedavi edilememesi sonucunda ise hastalarda diş kaybı söz konusu olabilir.

Diş Eti Hastalıkları Neden Olur?

Diş eti hastalıklarının ana nedeni bakteriyel plaktır. Mikrobiyal dental plak olarak da bilinen, tükürükten gelen bakteriler ile temizlenemeyen gıda artıklarının bir araya gelerek oluşturduğu tabaka diş eti rahatsızlıklarına yol açabilir. Bu tabaka, dişlerin çevresindeki dokularda birikerek periodontal hastalıkların başlamasına yol açar. Düzenli kontroller ile tespit edilebilen mikrobiyal dental plaklar, diş hekimleri tarafından temizlenebilir. Diş plakları haricinde diş eti hastalıklarına yol açan diğer faktörler ise şunlardır:

• Sigara

Sağlığa birçok zararı bulunan sigara aynı zamanda periodontal hastalıkların görülme olasılığını da artırır. Ayrıca sigaranın içerisinde bulunan bazı kimyasallar ve sigaranın sağladığı ısı etkisi diş eti iltihabının belirtilerini maskeleyebilir. Yani eğer sigara kullanıyorsanız ve diş eti iltihabınız varsa herhangi bir belirti göstermeyebilirsiniz. Örneğin; diş etiniz kanamaz ve diş eti iltihabınızı gereğinden çok daha geç fark edebilirsiniz.

• Özel Dönemler

Menopoz, ergenlik ve hamilelik gibi özel dönemlerde vücut hormonsal değişikliklerden kaynaklı olarak farklı tepkiler verebilir. Hormonlarda meydana gelen değişimler diş etlerini de etkileyebilir ve dişleri çevreleyen dokular mikroorganizmalara tepki verebilir. Bu tip özel dönemlerde diş eti hastalıklarının oluşmaması adına diş temizliğine ekstra özen gösterilmeli ve bakteri plağının oluşmaması adına düzenli olarak diş ipi kullanılmalıdır.

• Sistemik Rahatsızlıklar

AIDS, lösemi gibi bağışıklık sistemini etkileyen hastalıklar kişileri enfeksiyonlara daha açık hale getirdiği için diş etlerini daha hassas kılabilir. Vücudun savunma sistemini dejenere eden rahatsızlıklara sahip kişilerde diş eti iltihaplarını kontrol altına almak ve tedavi etmek oldukça güç olduğu için hastaların daha özenli hareket etmeleri ve mutlaka uzman bir diş hekimi ile yollarına devam etmeleri gerekir.

Diyabet rahatsızlığı yaşayan kişilerde de diş eti hastalıkları görülebilir. Kontrol altına alınmayan diyabet rahatsızlığı hastaların ağızlarında kuruluk, yanma ve dil papillalarında kayıplar yaşanabilir. Bu nedenden ötürü diyabetli hastalarda diş eti enfeksiyonlarının gelişim oranı ve enfeksiyonun neden olduğu yıkım yüksek olabilir.

Diş Eti Hastalıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Diş eti hastalıklarının tedavisi ,hastalığın bulunduğu evreye, hastalığın seyrine ve enfeksiyonun etkilediği dokulara göre şekillenir. Diş eti rahatsızlıklarının tedavisindeki temel amaç enfeksiyona yol açan bakterilerin uzaklaşmasını sağlamaktır. Bakterilerin uzaklaşması için ise plak temizlenebilir veya ultrasonik cihazlar ile diş taşı temizlenebilir.

Diş eti hastalıklarının ilk evresinde genellikle cerrahi işlemlere gerek duyulmaz. Diş ve kök yüzeyi temizlendikten sonra dişlerde var olan lekeleri gidermek ve diş yüzeyini pürüzsüzleştirmek için politür işlemi uygulanır. Bazı durumlarda ise zararlı mikroorganizmaların birikmesini sağlayan yirmi yaş dişleri ve çürükler alınarak tedaviye devam edilir. Hastanın ağzı zararlı bakterilerden arındıktan sonra ağız temizliğinin sağlanması için ağız hijyeni verilir ve hastanın ağız bakımını doğru yapması sağlanır. Diş eti hastalığı eğer ileri düzeydeyse cerrahi müdahalede bulunulur.

Diş Eti Hastalıkları Belirtileri Nelerdir?

Diş eti hastalıklarının en önemli belirtilerinden biri diş eti kanamasıdır. Dişlerinizi fırçaladığınızda veya yemek yerken diş etleriniz sık sık kanıyorsa bir hastalıktan şüphelenebilirsiniz. Diş eti kanaması haricinde diş eti rahatsızlığı belirtileri ise şunlardır:

• Kırmızı, şiş ve hassaslaşmış diş etleri
  • Ağız kokusu
  • Diş etlerinde çekilme
  • Dişlerden kolayca ayrılabilen diş etleri
  • Dişlerde sallanma veya giderek birbirlerinden uzaklaşan dişler
  • Dişler arasında halihazırda aralık varsa bu aralıkların açılması veya dişler arasında yeni aralıklar oluşması
  • Dişlere yer değişikliği, ısırma esnasında üst ve alt dişler arasında ilişkilerin değişmesi

Diş Eti Hastalıkları Tedavi Edilmezse Nelere Yol Açar?

Diş eti hastalıkları tedavi edilmezse ağız içerisinde enfeksiyon yayılabilir ve diş kaybı görülebilir. Eğer diş eti iltihabından şüpheleniyorsanız gecikmeden uzman bir diş hekimine gitmeli ve tedavi sürecine başlamalısınız.

Diş Eti Hastalıkları Tedavisi Fiyatları Nedir?

Diş eti hastalıklarının tedavi ücretleri hastalığın seyrine, hastalığın boyutuna, enfeksiyonun etkilediği dokulara göre değişkenlik gösterebilir. Doktorunuzla konuşarak tedavi süreci ve fiyatları hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz. Diş eti tedavisi ile ilgili detaylı bilgi almak, size özel tedavi programlarını uzman doktorlar eşliğinde öğrenmek ve fiyat bilgisi almak için Klinik 34 ile iletişime geçebilirsiniz.